lördag 16 oktober 2010

Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd.Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd.

Jag satt fyra-fem timmar på KB idag. Det gick bra, skrev om några stycken och utökade uppsatsen med ungefär två sidor. Det är första gången jag sitter på KB den här terminen och jag frågar mig varför, jag satt där jämt under första terminen av magisteråret och det var väldigt produktivt. Det är så skönt att vara där, eftersom det generellt sätt finns en respekt för tystnaden (jmf. Asienbiblioteket). Det är en förutsättning för min läsro. Dock finns det undantag, t.ex. en pensionär som satt och chattade med ljudet på. Det var komiskt eftersom alla som satt i hans närhet vände sig emot honom och stirrade förmanande men inte sa något (han kände inte våra brännande blickar i nacken).

Jag har ätit min favoriträtt som jag alltid äter när F är bortrest, pasta med tonfisksås. Den påminner mig 1990-talet i vårt första hus. Lyssnade på p3 dokumentär om Nelson Mandela. Hur kunde apartheid-systemet finnas kvar så länge? Hur kunde det finnas folk i Sverige (läs: Moderaterna) som inte ville ta avstånd från det.

Jag kanske borde läsa lite, men jag läste ut min bok igår (Wang Gang: English, oväntat slut!) och jag orkar kanske inte börja på någon ny när ögonlocken redan klipper.

Inga kommentarer: